joi, 2 iunie 2011

Doamna.."Directoare"

Am avut astazi o discutie cu o fosta profesoara de-a mea din liceu, de romana, despre cum vorbeste romanul. Incepe doamna sa-mi zica de calitatile stilului, anume despre claritate, precizie, corectitudine, concizie, etc. Din vorba in vorba ajung sa-i povestesc cum o toapa doamna oarecare, cu ceva chef de scandal, dorea sa faca reclamatie la doamna DIRECTOARE [corect, din punct de vedere al limbii romane, este DOAMNA DIRECTOR]. Eu foarte inflacarata ii tot repetam profesoarei mele ca "Nu se poate sa nu stii sa vorbesti corect romaneste! Este o rusine, tu ca roman, sa nu fii in stare sa scrii, sa citesti si sa vorbesti corect in propia ta limba.". Raspunsul profesoarei a fost: "Cosmina, stai linistita, degeaba te agiti, avem cei mai multi analfabeti din Europa de Est si pe langa asta, multi din cei care chipurile sunt culti, habar nu au sa foloseasca corect limba romana.". Am ramas cumva fara replica, pentru ca imediat mi-am amintit o alta discutie cu o doamna care nu intelegea de cand si pana cand, este corect "imi place tare" sau "e tare de tot". Am tot incercat sa-i explic ca tinerii din ziua de azi, au adaptat limbajul literar la nevoile lor si ca e tare sa folosesti "tare" peste tot, de altfel sunt si oameni ajunsi la o varsta respectabila care folosesc exact aceleasi expresii.
Avand in vedere ca mereu apar tot felul de expresii si cuvinte care nu fac altceva decat sa degradeze limba romana literara, sunt sigura ca peste cativa ani, folosirea expresiilor gen "doamna directoare" sau "imi place tare" va fi corecta din punct de vedere al limbii romane. Ne ducem la vale..usor, usor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Persoane interesate